Proiectul propus pentru aprobarea Regulamentului local de implicare a publicului in elaborarea si revizuirea planurilor de urbanism si amenajare a teritoriului

REGULAMENT LOCAL

DE IMPLICARE A PUBLICULUI IN ELABORAREA SI REVIZUIREA

PLANURILOR DE URBANISM SI AMENAJARE A TERITORIULUI

 

 

Context şi oportunitate

Teritoriul administrativ al comunei Beba Veche constituie spaţiul necesar procesului de dezvoltare durabila si este parte a patrimoniului comunei de care beneficiaza toti locuitorii sai.

Dezvoltarea comunei dupa anul 2000 s-a realizat in special prin documentatii de urbanism de tipul elementelor reglementatoare ale Planului Urbanistic General aprobat. Aceste documentatii de urbanism, au condus in ultimii 20 ani la realizarea unor obiective care au determinat modificari functionale pe teritoriul administrativ al comunei, ocupari si desfiintari a spatiilor verzi, realizarea unor constructii pentru un interes economic imediat, etc.

Procedura de aprobare a acestor documentatii este deosebit de complexa, iar durata si costurile aferente conceperii, precum si necorelarea dintre solicitarile avizatorilor afecteaza in mod negativ elaborarea unor documentatii de calitate.

Implicarea tuturor factorilor interesaţi ai comunităţii în dezvoltarea urbană şi implicit în realizarea planurilor de urbanism şi amenajarea teritoriului, in strategia de dezvoltare a comunei, a devenit o necesitate tocmai pentru stoparea realizarii unei dezvoltari urbanistice haotice, urmarindu-se, astfel corectarea deficientelor existente prin luarea unor masuri care sa vizeze limitarea derogarilor de la planul urbanistic general si utilizarea abuziva a terenurilor, prin intocmirea unor strategii de dezvoltare reale si durabile, prin identificarea investitiilor publice majore ce asigura conditiile de competitivitate economica.

Prin Legea nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul s-a instituit obligativitatea participarii populatiei in aceasta activitate. Astfel, prin Ordinul nr.2701 din 30.12.2010 pentru aprobarea Metodologiei de informare si consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului si urbanism, autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a asigura organizarea si desfasurarea procesului de participare a populatiei, a tuturor persoanelor fizice si juridice interesate in cadrul activitatilor de amenajare a teritoriului si urbanism, adoptandu-se prezentul regulament local de implicare a publicului in elaborarea si revizuirea planurilor de urbanism si amenajare a teritoriului.

Pentru cele trei categorii de documentatii de urbanism (PUG, PUZ, PUD), se propune adoptarea prezentului regulament local prin care se stabilesc procedurile de organizare a consultarilor publice ce se aplica in derularea tuturor demersurilor de planificare urbana si teritoriala in corelare cu planificarea dezvoltarii durabile, asigurarea transparentei procesului decizional in activitatea de amenajare a teritoriului si urbanism.

Prezentul regulament va fi supus informarii si dezbaterii publice, pe internet la adresa www.primariabebaveche.ro, va fi supus avizarii Comisiei de Amenajare a Teritoriului si Urbanism si aprobarii Consiliului Local.

 

Capitolul 1

Dispozitii generale

Art. 1 - Prezentul Regulament se adoptă în conformitate cu prevederile art. 57 şi 61 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare şi ale ordinului Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului nr.2701/2010 pentru aprobarea Metodologiei de informare şi consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism.

Art. 2 - Participarea publicului la activităţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism constă în implicarea acestuia în etapele procesului decizional referitor la activităţile de amenajare a teritoriului şi urbanism, iar prin participarea publicului se asigură dreptul la informare, consultare şi acces la justiţie, potrivit legii, conform Metodologiei de informare şi consultare aprobată prin Ordinul nr. 2701 din 30 decembrie 2010.

Art.3. Obiectivul prezentului regulament este de a contribui la:

- imbunatatirea procesului de fundamentare si luare a deciziei cu privire la planificarea dezvoltarii si la interventiile din spatiul rural si teritoriul administrativ al comunei Beba Veche, prin includerea proceselor participative in configurarea, planificarea si implementarea interventiilor, in corelare cu prioritatile si necesitatile semnalate de cetatenii localitatii, de toti factorii interesati;

- educarea publicului cu privire la planificarea strategica si urbana, incurajarea participarii comunitatii in luarea deciziilor din acest domeniu ;

- crearea unui cadru institutionalizat de ajustare continua a intereselor membrilor comunitatii, satisfacatoare pentru toti cei implicati in procesul planificarii urbane, in contextul respectarii drepturilor individuale si totodata promovarii interesului public.

Art.4 Prezentul regulament stabileste componentele obligatorii ale informarii si consultarii publicului care se aplica in derularea tuturor demersurilor de planificare urbana si teritoriala in corelare cu planificarea dezvoltarii durabile si cu procedurile de realizare a evaluarii strategice de mediu pentru planuri si programe.

Art.5.Informarea si consultarea publicului se efectueaza in toate fazele proceselor de elaborare sau actualizare a planurilor de urbanism si de amenajare a teritoriului, de la initiere, elaborare, avizare pana la aprobarea documentatiilor de urbanism PUG, PUZ, RLU aferente şi PUD.

Art.6. Regulamentul local de implicare a publicului in elaborarea si revizuirea planurilor de urbanism si amenajare a teritoriului se adreseaza tuturor initiatorilor, elaboratorilor si utilizatorilor planurilor de urbanism (PUG, PUZ, PUD), a avizatorilor, precum si tuturor factorilor de decizie din domeniu de la nivelul administratiei publice locale.

Art.7. Dupa aprobare, regulamentul local este act de autoritate al administratiei publice a comunei Beba Veche, obigatoriu de urmat si respectat, care confera documentatiilor de urbanism legitimitate de aplicare, constituindu-se astfel temei juridic in vederea realizarii programelor de dezvoltare urbanistica precum si a autorizarii lucrarilor de construire a obiectivelor de investitii, corelate cu strategia de dezvoltare.

 

Capitolul 2

Structura/persoanele cu atributii in coordonarea informării si consultării publicului

Art.8 Potrivit Ordin nr. 2701 din 30.12.2010 pentru aprobarea Metodologiei de informare si consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului si urbanism, responsabilitatea privind informarea si consultarea publicului pentru planurile de urbanism si amenajare a teritoriului revine autoritatilor administratiei publice responsabile cu aprobarea planurilor.

Art.9. Responsabilitatea privind informarea si consultarea publicului pentru planurile de urbanism si amenajare a teritoriului revine Compartimentului pentru Urbanism, compus din 1 functionar public.

Art.10 Pentru indeplinirea responsabilitatilor privind informarea si consultarea publicului/cetatenilor pentru planurile de urbanism si dezvoltare locala, Consiliul Local asigura desfasurarea activitatilor privind informarea si consultarea publicului prin Compartimentului pentru Urbanism.

Art.11 Se asigura spatiu permanent dedicat schimbului de informatii cu privire la activitatea de urbanism si amenajare a teritoriului, la parterul sediului Primariei Beba Veche, avandu-se in vedere si accesul persoanelor cu deficiente locomotorii.

Art.12 Functionarul public din cadrul Compartimentului pentru Urbanism, numit prin dispozitia primarului pentru fiecare categorie de documentatie (PUG, PUZ, RLU aferent si PUD), are urmatoarele atributii:

a) redacteaza documentul de planificare a procesului de participare a publicului, in functie de complexitatea planului de urbanism;

b) raspund de redactarea cerintelor specifice care vor fi incluse in documentele de selectare si desemnare a elaboratorului , pentru documentatiile de urbanism initiate de administratia publica locala;

c) raspund de redactarea propunerilor specifice necesar a fi incluse in avizul de oportunitate pentru documentatiile de urbanism initiate de investitori privati, persoane fizice sau juridice;

d) gestioneaza activitatile de informare si consultare a publicului pe tot parcursul documentatiei, pana la aprobare;

e) functionarii publici din cadrul compartimentului specializat sunt persoanele de contact din partea administratiei publice locale pentru activitatile de informare si consultare a publicului in privinta proiectului respectiv.

Art.13 In functie de complexitatea documentatiei de urbanism, persoana desemnata ca responsabila cu informarea si consultarea publicului, poate fi sprijinita de un grup de lucru permanent, din care pot face parte reprezentanti ai administratiei publice locale, ai mediului de afaceri si ai societatii civile, specialisti din cadrul OAR, Registrul Urbanistilor, Asociatiilor Profesionale, Asociatiilor de Proprietari, a Organizatiilor pentru sport, cultura, stiinta, cetateni, mass-media.

Art.14 Elaboratorul documentatiei de urbanism este obligat să respecte cerintele provenite din documentul de planificare a procesului de informare si consultare a publicului si sa acorde sprijin initiatorului in integrarea rezultatelor consultarii publicului in propunerile planului.

Art.15 Documentul de planificare a procesului de informare si consultare a publicului, intocmit în baza art.12 din prezentul regulament, în baza caruia se desfăsoara procesul de participare a publicului trebuie sa cuprindă urmatoarele informatii obligatorii:

a) identificarea partilor interesate care pot fi afectate de prevederile propuse prin planul de urbanism sau amenajare a teritoriului;

b) modalitatea prin care vor fi anuntati cei interesati si cei potential afectati referitor la initierea procesului de elaborare a planului de urbanism, de schimbarile propuse;

c) modalitatea prin care li se va oferi ocazia celor afectati sau interesati de a discuta propunerea cu initiatorul si proiectantul , de a formula observatii, inainte de supunerea spre avizare autoritatilor competente;

d) calendarul propus de initiator pentru indeplinirea obligatiilor de informare si consultare a publicului

e) datele de contact ale reprezentantului proiectantului, responsabil cu informarea si consultarea publicului.

Art. 16 Raportul informarii si consultarii publicului, intocmit de functionarul public desemnat potrivit art.12 fundamenteaza decizia consiliului local de adoptare sau neadoptare a planurilor de urbanism si va cuprinde urmatoarele informatii:

1. detalii privind tehnicile si metodele utilizate de solicitant pentru a informa si consulta publicul

a) datele si locurile tuturor intalnirilor la care cetatenii au fost invitati sa dezbata propunerea solicitantului;

b) continutul, datele de transmitere prin posta, numarul trimiterilor postale, invitatii, buletine informative, publicatii;

c) localizarea rezidentilor, proprietarilor si partilor interesate care au primit notificari , buletine informative sau alte materiale scrise;

d) numarul persoanelor care au participat la procesul de consultare si informare 2. rezumatul problemelor, observatiilor, rezervelor exprimate de public pe parcursul procesului de informare si consultare

e) modul in care solicitantul a rezolvat sau intentioneaza sa rezolve observatiile si rezervele exprimate de public;

f) observatiile si rezervele pe care initiatorul planului de urbanism nu poate sau nu e dispus sa le rezolve, in baza motivatiei scrise de initiator si/sau elaboratorul documentatiei;

g) orice alte informatii considerate necesare pentru a sustine preluarea sau nepreluarea propunerilor.

Art.17 Raportul informarii si consultarii publicului, intocmit in baza art.16, se prezinta Consiliului Local spre insusire sau respingere.

Art.18 În vederea asigurarii egalitatii de sanse si tratament, pentru informarea si consultarea persoanelor cu handicap, la solicitarea acestora, Primaria va pune la dispozitie materiale si documente alternative, schite grafice expuse in spatii special amenajate care vor permite accesul persoanelor cu handicap locomotor, dupa caz.

 

Capitolul 3

Modalitatile de finantare a activitatilor de informare si consultare

Art.19 Consiliul Local al Comunei Beba Veche prevede anual, in bugetul local, fonduri pentru informarea si consultarea publicului in cuantum de 5% din valoarea estimata a documentatiilor de urbanism pentru care sunt incheiate contractele de prestari servicii.

Art.20 (1) Pentru documentatiile de urbanism, initiate de catre persoane fizice sau juridice altele decat Consiliul Local, se va percepe o taxa in cuantum de 400 lei pentru Planul Urbanistic de Zona cu Regulamentul de Urbanism aferent si 200 lei pentru Planul Urbanistic de Detaliu.

(2) Taxa va fi achitata in avans, la sediul Primariei Beba Veche. Cuantumul taxei pentru activitatea de informare si consultare a publicului se va stabili anual, prin hotarare a Consiliului Local .

Art.21 Venitul obtinut din perceperea acestei taxe va fi folosit la acoperirea urmatoarelor cheltuieli aferente informarii si consultarii publicului:

- materiale tiparite

- servicii de corespondenta

- costuri comunicatii

- personal detasat pentru aceste activitati

- servicii facilitare intalniri, interviuri de grup, audieri, dezbateri

- editare harti, pliante, materiale de expozitie

- costuri protocol

- inchiriere echipamente

 

Capitolul 4

Proceduri de Organizare pentru Informarea si Consultarea Publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea documentatiilor de urbanism

Art.22 (1) Comunicarea cu cetatenii intr-o democratie cu traditie este un proces gradat, care presupune parcurgerea anumitor etape.

(2) Aceste etape se suprapun peste cele doua niveluri de comunicare -informare si consultare.

(3) Primul nivel - informarea , presupune eforturi atat din partea cetatenilor cat si din partea administratiei . Administratia publica este datoare sa emita informatii catre cetateni privind activitatea si planurile sale pentru ca acestia sa poata intelege directiile prioritare ale politicii administrative.

(4) Al doilea nivel - consultarea publicului - aceasta fiind actiunea autoritatilor pentru identificarea necesitatilor cetatenilor, pentru evaluarea prioritatilor unor actiuni sau colectarea de idei si sugestii privind o anumita problema.

Art.23 Regulamentul local de informare si consultare a publicului, stabileste pentru fiecare categorie de documentatie de urbanism (PUG,PUZ,PUD) principiile/obiectivele de identificare a grupurilor tinta, modul si locul in care publicul are acces la informatii si documentatii, definirea situatiilor in care se considera ca regulamentul a fost incalcat si masurile administrative de sanctionare, evaluarea proceselor de participare publica si actualizarea regulamentului local in consecinta.

A.  PLANUL URBANISTIC GENERAL SI REGULAMENTUL DE URBANISM AFERENT

Art.24 Pentru identificarea grupurilor tinta, necesare informarii si consultarii cetatenilor, in vederea elaborarii sau revizuirii Planului Urbanistic General si Regulamentului de Urbanism aferent, vor sta urmatoarele principii:

- Cetatenii comunei Beba Veche, principalii promotori si beneficiari ai dezvoltarii comunei Beba Veche, indiferent de varsta au dreptul la o viata sanatoasa si prospera in armonie cu mediul inconjurator;

- Dreptul la dezvoltare trebuie indeplinit astfel incat sa intruneasca nevoile de dezvoltare si de mediu ale generatiilor prezente si viitoare, prin intermediul unei dezvoltari socio-economice echilibrate si prin cresterea competitivitatii;

- Valorificarea si protejarea resurselor si patrimoniului natural;

- Valorificarea patrimoniului construit ca factor al dezvoltarii;

- Promovarea unui turism de calitate si durabil;

- Diminuarea inegalitatilor intre standardele de viata ale cetatenilor ;

- Un viitor sigur pentru toti copiii, dreptul la educatie, cultura si sanatate pentru toti cetatenii;

- Utilizarea durabila a terenurilor, atat din intravilan cat si din extravilan, indiferent de forma de proprietate.

Art. 25 Implicarea si consultarea publicului se va face in cinci etape :

1. etapa pregatitoare - PUG si RLU aferent

2. etapa de documentare si elaborare a studiilor de fundamentare - PUG si RLU aferent

3. etapa elaborarii propunerilor - PUG si RLU aferent

4. etapa aprobarii - PUG si RLU aferent

5. monitorizarea implementarii - PUG si RLU aferent

1. ETAPA PREGATITOARE - PUG şi RLU aferent

Art.26 Informarea cu privire la intentia de elaborare sau revizuire a PUG si RLU aferent se face prin urmatoarele metode:

- anunt de intentie afisat la avizierul existent de la parterul institutiei ;

- anunt cu vizibilitate imediata publicat pe pagina proprie de internet

- anunt publicat in mass-media .

Art.27 Anuntul va cuprinde:

- prezentarea succinta a argumentarii intentiei de elaborare/revizuire a PUG si RLU aferent;

- numele si datele de contact ale persoanei responsabile numita in baza art 12, responsabila cu informarea si consultarea documentatiei, catre care pot fi transmise comentarii, observatii si propuneri;

- data limita pana la care pot fi transmise observatii, comentarii, propuneri -maxim 25 zile calendaristice;

- modul in care va fi pus la dispozitia publicului raspunsul la observatiile si comentariile transmise.

Art.28 Concluziile formulate, sinteza si argumentatia preluarii propunerilor, observatiilor si sugestiilor primite din partea publicului interesat, vor fi intocmite de persoana/ persoanele responsabile, numite in baza art.12 si vor fi transmise prin posta in max 15 zile calendaristice de la data limita stabilita pentru primirea lor in anuntul de intentie.

Art.29 Documentatia necesară atribuirii elaborarii sau revizuirii PUG si RLU aferent va include propunerile obtinute si nevoile identificate ce deriva din activitatile de informare si consultare a publicului si vor fi prezentate ca anexa la documentatia necesara atribuirii serviciilor de elaborare a PUG.

Art.30 Documentatia necesara atribuirii elaborarii sau revizuirii PUG si RLU aferent va include in mod clar obligatiile ce deriva din derularea activitatilor de informare si consultare a publicului.

2. ETAPA DE DOCUMENTARE SI ELABORARE A STUDIILOR DE FUNDAMENTARE- PUG si RLU aferent

Art.31 (1) În etapa elaborarii studiilor de fundamentare, cerintele si optiunile publicului legate de dezvoltatrea durabila sunt obtinute de elaboratorul documentatiei de urbanism prin metode de cercetare sociologica relevante pentru obiectivele propuse .

(2) Cercetarea sociologica se efectueaza de firme specializate si atestate conform legii.

3. ETAPA ELABORARII PROPUNERILOR- PUG si RLU aferent

Art.32 Pe parcursul elaborarii propunerilor preliminare si a raportului de mediu se pot organiza intalniri cu factorii interesati (asociatii profesionale, reprezentanti ai mediului de afaceri, reprezentanti ai cetatenilor, organizatii ale societatii civile) astfel incat vor fi preintampinate eventualele dezacorduri sau contestari.

Art.33 Informarea si consultarea publicului cu privire la propunerile preliminare elaborate si a raportului de mediu (daca este cazul), se va face astfel:

a) Primaria Beba Veche, prin grija persoanei responsabile, numita in baza art.12, publica pe pagina proprie de internet, la avizier, in locuri publice special amenajate, publicatii mass-media locala, anuntul cu privire la consultarea publicului asupra propunerilor preliminare ale PUG si RLU aferent.

b) anuntul va cuprinde modul, perioada, locul si orarul in care se pot consulta documentele complete ale propunerilor preliminare, personele responsabile, precum si data limita pentru transmiterea observatiilor, sugestiilor, propunerilor care va fi max. 45 zile calendaristice de la data publicarii anuntului. In anunt vor fi stipulate si etapele preconizate pentru consultarea publicului, pana la aprobarea documentatiei.

Art.34 (1) Primaria Beba Veche, prin grija persoanelor responsabile, numite in baza art.12, vor pregati si organiza dezbaterea publica, care va avea loc la min. 20 zile calendaristice de la data ultimului anunt.

(2) Data, locul si ora organizarii dezbaterii publice vor fi facute public, pe pagina proprie de internet, publicatii mass-media, panouri de afisaj.

Art.35 Primaria Beba Veche, prin grija persoanelor responsabile, va identifica principalii factori interesati (reprezentanti ai cetatenilor, asociatii de proprietari, institutii publice, asociatii profesionale, reprezentanti ai elevilor si studentilor) si va transmite in scris anuntul cu data, locul si ora stabilite pentru organizarea dezbaterii publice.

Art.36 În termen de max. 15 zile calendaristice de la data organizarii dezbaterii publice, primaria prin grija persoanei responsabile, numite in baza art.12, informeaza publicul cu privire la rezultatele consultarii, prin publicare pe pagina proprie de internet a Raportului informarii si consultarii publicului conform. art. 16.

Art.37 (1) În vederea introducerii PUG si RLU aferent in circuitul legal de avizare (pentru obtinerea tuturor avizelor si acordurilor prevazute de lege), persoanele responsabile, numite in baza art.12, vor intocmi Raportul informarii si consultarii publicului.

(2) Raportul insotit de punctul de vedere al structurii de specialitate se va prezenta Consiliului Local spre insusire sau respingere.

(3) În vederea fundamentarii tehnice a deciziei, autoritatea publică locală poate solicita opinia unor experți atestați sau a unor asociatii profesionale din domeniu.

Art.38 În baza Hotărârii Consiliului Local, dupa introducerea in documentație a propunerilor si sugestiilor acceptate rezultate din activitatile de consultare a publicului, PUG si RLU aferent va putea fi transmis spre avizare tuturor organismelor centrale si teritoriale interesate.

4. ETAPA APROBARII PUG si RLU aferent

Art.39 Informarea si consultarea publicului in etapa aprobarii PUG si RLU aferent se face potrivit prevederilor Legii nr.52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica si ale Legii nr.544/2001 privind liberal acces la informatiile de interes public.

5. MONITORIZAREA IMPLEMENTARII PUG şi RLU aferent

Art.40 Documentele PUG reprezinta informatii de interes public si vor fi puse la dispozitie prin publicare pe site-ul primariei www.primariabebaveche.ro.

Art.41 (1) În urma solicitarilor scrise, pot fi eliberate copii certificate, pe suport de hartie, contracost.

(2) Cuantumul taxelor aferente copiilor