ANEXA LA HOTARIREA NR. 96/30 NOIEMBRIE 2010
N O R M E
OBLIGATORII ŞI RESPONSABILITĂŢI CONCRETE CE REVIN INSTITUŢIILOR PUBLICE, AGENŢILOR ECONOMICI, CELORLALTE PERSOANE JURIDICE ŞI CETĂŢENILOR PENTRU GOSPODĂRIREA COMUNEI SEPREUS , JUDETUL ARAD
CAP.I. - Dispoziţii generale
Art.1. Prezentele norme stabilesc obligaţiile instituţiilor publice, ale agenţilor economici, ale celorlalte persoane juridice şi ale cetăţenilor şi responsabilităţile concrete ce revin acestora pentru gospodărirea comunei Sepreus .
Art.2. Normele au fost elaborate în baza următoarelor acte normative:
- Ordonanţa Guvernului nr.21/2002 privind gospodărirea localităţilor urbane şi rurale, aprobată cu modificări prin Legea nr.515/2002;
- Legea nr.50/1991, republicată, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor;
- Legea nr.422/2001 – republicată, privind protejarea monumentelor istorice;
- Legea nr.10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare;
- Legea nr.230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari;
- Hotărârea Guvernului nr.1588/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.230/2007, privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari;
- Legea nr.215/2001 – republicată - Legea Administraţiei Publice Locale;
- Ordonanţa Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată prin Legea nr.180/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul nr. 536/1997- cu modificările şi conexiunile ulterioare, pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
- Ordinul nr.110/2007, privind aprobarea Regulamentului-cadru al serviciului de salubrizare a localităţilor;
- Legea nr.13/2007, a Energiei electrice, cu modificările şi completările ulterioare;
- Legea nr.230/2006, a Serviciului de iluminat public, cu modificările ulterioare;
- Legea nr.101/2006, a Serviciului de salubrizare a localităţilor, modificată şi completată;
- Legea nr.205/2004, privind Protecţia animalelor, cu modificările ulterioare;
- Legea nr.9/2008, pentru modificarea Legii nr.205/2004;
- Legea nr.60/2004, privind Ratificarea Convenţiei Europene pentru protecţia animalelor de companie, semnată la Strasbourg, la 23 iunie 2003;
- O.U.G. nr.155/2001, privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân, cu modificările ulterioare;
- Legea nr.227/2002, pentru aprobarea O.U.G. nr.155/2001;
- Legea nr. 391/2006, pentru modificarea O.U.G.nr.155/2001;
- Legea nr. 241/2006, a Serviciului de alimentare cu apă şi canalizare, modificată prin O.U.G. nr.13/2008;
- Legea nr.51/2006 a Serviciilor comunitare de utilităţi publice, cu modificările şi completările ulterioare;
- O.G. 195/2005, privind Protecţia Mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr.265/2006;
- O.U.G.195/2002, republicată, privind circulaţia pe drumurile publice;
- H.G. nr.930/2005, privind aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică, cu modificările şi conexiunile ulterioare;
- Legea nr.107/1996, Legea Apelor, modificată şi completată prin Legea nr.310/2004 şi Legea nr.112/2006 ;
- Legea nr.400/2005, privind aprobarea O.U.G. nr.73/2005, pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr.107/2002, privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române”;
- H.G. nr. 856/2002, privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordinului Ministrului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului nr. 63/N din 11 august 1998;
- Legea nr.24/2007, privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor;
- H.G. nr.955/2004, pentru aprobarea reglementărilor-cadru de aplicare a
O.G. nr.71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local
Art.3. Obiectul reglementării îl constituie obligaţiile şi responsabilităţile concrete care revin subiecţilor enumeraţi la art.1 în privinţa:
- protecţiei şi conservării mediului construit şi natural;
- colectarea în sistem organizat şi controlat a deşeurilor şi a celor asimilate acestora, deşeuri din construcţii şi deşeuri industriale;
- respectării normelor de executarea construcţiilor şi de siguranţă a acestora;
- întreţinerii aspectului civilizat, în bună stare a construcţiilor, incintelor, împrejmuirilor;
- întreţinerii şi reparaţiei drumurilor
- asigurării/întreţinerii curăţeniei locurilor publice şi a gestionării deşeurilor şi a celor asimilate acestora, deşeuri din construcţii şi deşeuri industriale;
- administrării/îngrijirii spaţiilor verzi, a conservării şi protecţiei mediului, precum şi a altor lucrări şi dotări publice:
- menţinerii curăţeniei în târguri, oboare şi pieţe
- efectuării publicităţii în spaţiile publice, cf. reglementărilor în vigoare
- asigurării ordinei şi siguranţei publice
- protecţiei sanitare publice;
- respectării normelor legale şi a condiţiilor specifice de deţinere a animalelor de fermă şi a celor de companie, pe raza comunei Sepreus;
- combaterii vectorilor: rozătoare, insecte, dăunători - pe raza comunei Sepreus;
- canalizării, alimentării cu apă şi epurării apelor uzate
- alimentării cu energie termică, electrică şi iluminat public
Art.4. Administrarea condominiilor se realizează potrivit prevederilor legale în materie, prezentele norme stabilind cerinţele obligatorii în domeniul gospodăririi localităţii.
Art.5. Nerespectarea obligaţiilor stabilite prin prezentele norme constituie contravenţie şi se sancţionează conform prevederilor din cuprinsul fiecărui capitol.
CAP.II. - Obligaţiile instituţiilor publice, ale agenţilor economici/alte persoane juridice, ale cetăţenilor şi ale asociaţiilor de proprietari/locatari
Secţiunea I.
Obligaţiile instituţiilor publice, ale agenţilor economici şi ale celorlalte persoane juridice:
Art.6.(1) Instituţiile publice, agenţii economici şi celelalte persoane juridice, sunt obligate să ia măsuri pentru asigurarea întreţinerii curăţeniei şi îmbunătăţirii aspectului edilitar al clădirilor, curţilor, împrejmuirilor, căilor de acces, precum şi a străzilor, drumurilor şi zonelor verzi aferente acestora. În acest scop le revin următoarele obligaţii:
1. Să întreţină în stare corespunzătoare imobilele în care îşi desfăşoară activitatea prin efectuarea lucrărilor de reparaţii, renovări, amenajări şi alte lucrări specifice, cu respectarea următoarelor reguli:
a) (1) faţadele imobilelor (sedii sau puncte de lucru) se renovează cu o periodicitate de 10 ani, sau ori de câte ori este necesar, ca urmare a unor deteriorări importante ale acestora, ţinându-se cont de următoarele aspecte:
- renovarea faţadelor principale se va realiza pe toată lungimea şi înălţimea acestora, fiind exclusă zugrăvirea unei porţiuni a acesteia ( ex: numai parter)
- se vor păstra ornamentele iniţiale ale faţadelor (ancadrarmente, antablamente, etc), fiind interzisă eliminarea elementelor decorative;
- nu se admite pozarea cablurilor de orice fel pe faţadele principale ale clădirilor precum şi a cutiilor posturilor de reglare gaze sau a contoarelor.;
(2) nu este obligatorie renovarea imobilelor în termenul prevăzut la alin.(1) dacă starea acestora este bună;
b) în timpul lucrărilor de renovare schelele se protejează cu plase de protecţie. Pentru cei interesaţi, plasa de protecţie poate fi utilizată şi ca suport publicitar de tip mesh;
c) lucrările de întreţinere şi reparaţii se efectuează la timp conform normelor conţinute în cartea tehnică a construcţiei şi/sau conform constatărilor rezultate din activitatea de urmărire a comportării în timp a construcţiilor;
d) executantul lucrărilor de construcţii (construcţii noi, renovări,etc.) are obligaţia de a asigura un coridor de trecere de-a lungul întregii lucrări pentru păstrarea circulaţiei pietonale;
e) proprietarul construcţiei care, ca urmare a gradului de degradare al acesteia (desprinderi de elemente constructive, părţi din faţadă sau acoperiş) afectează spaţiul public, are obligaţia de a interveni imediat pentru remedierea deficienţelor şi totodată de a marca şi izola zona expusă;
f)să asigure întreţinerea permanentă a curăţeniei porţilor, geamurilor, vitrinelor, firmelor, şi a faţadelor clădirilor în care îşi desfăşoară activitatea, inclusiv spălarea, curăţarea şi zugrăvirea periodică a acestora, de asemenea, repararea, , înlocuirea geamurilor sparte sau crăpate, îndepărtarea prafului (ex: imobilele cu faţade „cortină” ,din sticlă, materiale compozite, etc., se curăţă integral de cel puţin 2 ori pe an, în lunile octombrie şi aprilie);
g)amenajările festive ale vitrinelor ocazionate de diferite sărbători, se menţin doar în perioada de desfăşurare (într-un interval maxim de 2 luni);
h) întreţinerea în stare bună a tâmplăriei prin reparaţiile curente ce se impun şi vopsirea periodică a celei de lemn; în imobilele cu mai multe apartamente tâmplăria se vopseşte în aceeaşi culoare;
i) tâmplăria imobilelor clasificate „monument istoric” sau reprezentative arhitectural care nu mai poate fi recondiţionată, se înlocuieşte parţial sau în întregime (după caz) cu tâmplărie din materiale identice ca formă şi culoare;
j) înlocuirea geamurilor şi uşilor cu geam termopan se autorizează cu montarea acestora în tâmplărie identică, ca formă, material şi culoare cu cea înlocuită, la imobilele clasificate „monument istoric” sau reprezentative arhitectural;
k)(1) porţile imobilelor clasificate ca „monument istoric” sau reprezentative arhitectural (porţile uscate) se renovează şi se restaurează cu materiale identice sau se înlocuiesc cu unele noi identice cu originalul;
(2) porţile imobilelor „monument istoric” în situaţia în care nu pot fi recondiţionate, vor fi înlocuite cu altele noi, păstrându-se aceeaşi formă, material şi ornamente
l) lucrările de reconstruire, consolidare, transformare, extindere, desfiinţare se efectuează pe baza proiectului tehnic întocmit de persoane autorizate şi pe baza autorizaţiei de construire, cu respectarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, a Legii nr. 422/2001 republicată, privind protejarea monumentelor istorice (unde este cazul) şi a Legii nr.10/1995, privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare.
m)agenţii economicii care deţin ori au amplasate pe teritoriul comunei Sepreus panouri publicitare, sau folosesc pentru publicitate staţiile mijloacelor de transport în comun ori au amplasate pentru preluarea corespondenţei facilităţi specifice (cutii poştale, etc.), le vor menţine permanent curate şi estetice; Forma, dimensiunile şi modalităţile de fixare a firmelor se stabilesc şi autorizează de Primaria comunala. 2.(1) Să finalizeze construcţiile începute, ale căror autorizaţii de construire au expirat, cu obligativitatea solicitării unei noi autorizaţii de construire, în condiţiile legii.
(2) Pentru construcţiile nefinalizate, pentru care nu se solicită autorizaţii de construire în condiţiile alin.(1) şi care sunt amplasate la frontul stradal în adiacenţa domeniului public, se asigură măsurile de conservare, de protecţie a domeniului public şi siguranţă a circulaţiei.
(3) În toate cazurile proprietarii au obligaţia să asigure aspectul îngrijit al construcţiilor nefinalizate prin înlocuirea materialelor de protecţie deteriorate (folii, panouri, etc), prin îndepărtarea molozului, a materialelor rezultate din demolare, prin abordarea oricăror soluţii necesare realizării scopului prezentei hotărâri. Sunt exceptate şantierele în lucru.
3. Să asigure împrejmuirea corespunzătoare a clădirilor în care îşi desfăşoară activitatea. Să asigure menţinerea curăţeniei şi a ordinii la locurile de depozitare din curţile interioare, pe terenurile pe care le deţin, pe trotuare, pe căile de acces, în imobilele pe care le folosesc şi pe spaţiile verzi aferente acestora, prin:
a) depozitarea materialelor, mărfurilor, utilajelor în zonele cu vizibilitate directă din domeniul public, în mod ordonat, în considerarea aspectului civilizat şi îngrijit al zonelor, spaţiilor respective;
b) păstrarea căilor de acces în imobile şi în curţile interioare permanent libere accesului publicului, echipajelor de intervenţie ale pompierilor, ambulanţei sau altor forme de intervenţii; în acest sens pe căile de acces se interzice depozitarea oricăror materiale (deşeuri, materiale de construcţii, mărfuri, ambalaje, etc.);
c) efectuarea şi menţinerea curăţeniei trotuarelor, a părţii carosabile a străzii şi a locurilor de parcare pe care le folosesc;
d) depozitarea deşeurilor asimilate deşeurilor municipale (nepericuloase) în pubele şi în locuri special amenajate, cu interdicţia totală de aruncare, abandonare a acestora direct pe sol, în curţile interioare sau pe domeniul public. Manipularea, (încărcarea, descărcarea, transportul, depozitarea şi aruncarea) materialelor generatoare de praf în saci/recipiente speciale, încât să se evite poluarea prin emisia de pulberi sedimentabile;
e) menţinerea igienei în clădirile şi incintele în care îşi desfăşoară activitatea, deţinute cu orice titlu, prin activităţi de curăţare, deratizare, dezinsecţie şi dezinfecţie;
f) asigurarea igienizării şi a ventilaţiei corespunzătoare în subsolurile şi podurile clădirilor şi incintelor deţinute, în care îşi desfăşoară activitatea.
4. Să asigure protecţia şi să menţină curăţenia spaţiilor verzi, a parcurilor şi arborilor, a drumurilor, trotuarelor, pe aliniamentul aferent imobilelor deţinute, a părţii carosabile a străzilor şi a locurilor de parcare pe care le folosesc, precum şi a altor lucrări şi dotări publice, prin:
a) încheierea unui contract de prestări-servicii publice de salubrizare, pentru colectarea, transportul deşeurilor comunale de la toate adresele de domiciliu, sedii şi puncte de lucru declarate de producători prin declaraţiile de impunere, de asemenea, depozitarea deşeurilor în condiţii specifice;
b) măturatul zilnic, ori de câte ori este necesar. Măturatul se efectuează după stropirea cu apă a suprafeţelor respective, cu excepţia perioadelor cu temperaturi negative. Se interzice îndepărtarea gunoiului măturat de pe trotuar pe carosabil, sau pe zona verde;
c) păstrarea curăţeniei în jurul recipientelor de pre-colectare a deşeurilor rezultate din activitatea proprie şi manipularea corespunzătoare, pentru a evita deteriorarea sau distrugerea acestora;
d) asigurarea amplasării la fiecare intrare din stradă, la punctele de lucru şi la sediul unde îşi desfăşoară activitatea a unui recipient de dimensiuni reduse pentru colectarea ambalajelor, hârtiilor şi mucurilor de ţigări şi golirea acestuia ori de câte ori este nevoie;
e) asigurarea colectării deşeurilor rezultate în urma activităţilor de construire, reparaţii, curăţare şi igienizare a clădirilor şi a altor incinte, precum şi a celor din amenajarea şi întreţinerea spaţiilor verzi numai în containere standardizate. Asigurarea containerelor şi efectuarea transportului acestor tipuri de deşeuri se face, contra cost şi trebuie solicitată operatorului de servicii publice de salubrizare, specificându-se compoziţia şi originea deşeurilor. Fac excepţie situaţiile în care agentul economic deţine recipiente standardizate agreate de operatorul de servicii publice de salubrizare, recipiente în care poate colecta şi transporta deşeurile, cu autovehiculele proprii;
f) contractarea unor servicii de colectare, transport şi incinerare a deşeurilor spitaliceşti rezultate din activitatea sanitară, numai cu operatorii autorizaţi de autorităţile competente de protecţie a mediului şi utilizarea doar a unor recipiente speciale destinate acestor tipuri de deşeuri;
g) deşeurile vegetale, menajere sau de altă natură din curţi (cauciuc, folii plastic, textile, etc.), de pe străzi sau din orice alte locuri nu vor fi arse la locurile de provenienţă, ci vor fi transportate în locuri special destinate depozitării deşeurilor;
h) presărarea de nisip, rumeguş sau alte materiale antiderapante pe trotuare, în faţa imobilelor în caz de polei;
i) îndepărtarea zăpezii şi a gheţii ori de câte ori este necesar. Strângerea zăpezii se face în locuri în care nu stânjeneşte circulaţia pietonală, auto sau parcarea.
j) în cazul pericolului iminent de cădere a zăpezii sau gheţii (ţurţurilor), de pe clădirile înalte, deţinătorii imobilelor au obligaţia să ia măsuri de marcare a perimetrului expus, de avertizare şi de îndepărtare a acestora cu mijloace proprii sau prin intermediul firmelor care au dotări specifice. Zăpada şi gheaţa rezultate, se vor depune pe carosabil lângă bordură fără să împiedice circulaţia şi scurgerea apei în sistemul de canalizare.
k) curăţarea mijloacelor de transport şi a utilajelor la intrarea acestora pe drumurile publice din şantiere, zone agricole, etc. prin orice mijloc propriu prin care se îndepărtează noroiul de pe anvelope în aşa fel încât acesta să nu fie împrăştiat pe carosabil.
l) spălarea vehiculelor sau a ambalajelor în locuri special amenajate, altele decât spaţiile publice.
m) neocuparea domeniului public cu materiale de construcţii, cu unelte şi maşini agricole, caroserii sau cu orice alte obiecte, cu excepţia celor destinate activităţilor comerciale autorizate . n) asigurarea salubrizării şi igienizării pieţelor administrate, a platformelor gospodăreşti şi platourilor aferente acestora;
5. Protecţia drumurilor, optimizarea circulaţiei, a condiţiilor de transport în comun şi a siguranţei cetăţenilor, prin:
a) Intervenţia imediată, autorizată de către Primărie, pentru remediere (de către operatorii/deţinătorii de reţele subterane – Enel,apa-canal), în cazul unor avarii care produc scurgeri de lichide pe străzi, trotuare sau parcaje, prăbuşiri ale suprafeţelor carosabile care pot provoca accidente;
b) Semnalizarea rutieră corespunzătoare de zi şi de noapte de către executantul oricărui fel de săpături, inclusiv cele de intervenţii în caz de avarii, care se efectuează în suprafeţele străzilor, trotuarelor şi parcajelor, aşa cum este precizat în prevederile art.33 alin.2 din Legea 49/2006 privind aprobarea O.U.G. 195/2002 , republicată. Semnalizarea punctului de lucru se va face în conformitate cu Normele Metodologice privind condiţiile de închidere sau de instituire a restricţiilor de circulaţie în vederea executării de lucrări pe domeniul public şi/sau pentru protejarea drumului, elaborate de Ministerul de Interne şi Ministerul Transporturilor.
c) Refacerea tramei stradale, a trotuarelor şi a parcajelor, în maxim 72 de ore, de la stadiul „piatră”, până la cota „zero”, de la data/momentul începerii lucrărilor de intervenţii în domeniul public sau privat al comunei Sepreus, indiferent dacă acestea sunt avarii sau lucrări noi.
d) asigurarea unui aspect corespunzător şi a funcţionării în parametrii tehnici optimi a mijloacelor de transport în comun.
e) asigurarea unui spaţiu destinat informării cetăţenilor (în interiorul mijlocului de transport) cu privire la instrucţiunile de utilizare şi păstrare a curăţeniei mijloacelor de transport în comun.
f) menţinerea în condiţii optime (de către operatorul de servicii de transport), a mobilierului şi utilităţilor din dotarea mijlocului de transport .
g) asigurarea unui aspect corespunzător mijloacelor de transport, indiferent de felul proprietăţii acestora, asigurarea funcţionării în parametrii tehnici constructivi, fără repercusiuni în poluarea mediului cu gaze de eşapament peste normal, scurgeri de ulei sau carburanţi pe străzi sau în locuri de staţionare, scurgeri de beton sau scurgeri ale produselor transportate..
(2)Nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art.6, se sancţionează contravenţional cu amendă cuprinsă între 1.500-2.500lei;
Secţiunea II
Obligaţiile cetăţenilor şi ale asociaţiilor de proprietari/locatari
Art.7.(1) În domeniul gospodăririi comunei Sepreus , proprietarii de gospodării individuale, cetăţenii care locuiesc în imobile cu două sau mai multe apartamente, asociaţiile de proprietari/locatari, au următoarele obligaţii cu privire la întreţinerea şi păstrarea curăţeniei clădirilor, locuinţelor, anexelor gospodăreşti, incintelor, împrejmuirilor acestora, arterelor de circulaţie, a locurilor publice şi a menţinerii esteticii comunei i:
1. Să se constituie în asociaţii de proprietari conform L.234/2002 şi H.G.R. nr. 1386/2003, iar activitatea acestora asociaţii va fi conformă cu actele normative de mai sus.
2. Să întreţină curăţenia locuinţelor pe care le deţin în proprietate sau cu orice titlu, a anexelor gospodăreşti, a curţilor şi împrejmuirilor acestora, prin:
a) asigurarea curăţării periodice a faţadelor locuinţelor şi a altor construcţii amplasate în proximitatea străzii (frontul stradal)
b) efectuarea şi menţinerea curăţeniei trotuarelor (sau a drumului acolo unde nu există trotuare) pe porţiunea din dreptul imobilului aflat în folosinţă (în calitate de proprietar sau locatar), precum şi a locurilor de parcare folosite;
c) asigurarea curăţeniei şi a aspectului ordonat şi îngrijit în curţi şi în mod obligatoriu în cele cu vizibilitate directă din domeniul public;
d) măturat periodic (săptămânal); Se interzice îndepărtarea gunoiului măturat de pe trotuar pe carosabil, sau pe zona verde;
e) îndepărtarea buruienilor, a florei spontane care creşte pe lângă borduri, garduri, stâlpi, împrejmuiri, ş.a.m.d..
(1) Se interzice proprietarilor de imobile, case individuale, scoaterea şi depozitarea pe domeniul public a resturilor vegetale rezultate din curăţarea grădinilor şi curţilor. Aceste tipuri de deşeuri pot fi depozitate în grădină în vederea producerii de compost natural sau pot fi colectate de către operatorul de salubritate, contra-cost, cu asigurarea containerului standardizat necesar, la solicitare;
(2) În cazul asociaţiilor de proprietari, resturile vegetale rezultate din curăţarea zonelor verzi şi a plantaţiilor existente pe acestea, se vor colecta de către operatorul de spaţii verzi;
f) (1) întreţinerea spaţiilor verzi adiacente imobilelor şi condominiilor prin măturare, greblare şi chiar plantare cu material dendrofloricol, toaletarea arborilor de talie mică şi a arbuştilor ornamentali;
(2) în situaţiile în care se sesizează iminenţa prăbuşirii unui arbore, proprietarii, asociaţiile de proprietari au obligaţia de a sesiza de îndată autoritatea publică locală.
g) presărarea de nisip, rumeguş sau alte materiale antiderapante pe trotuare, în faţa imobilelor în caz de polei, precum şi îndepărtarea zăpezii şi a gheţii ori de câte ori este necesar. Strângerea zăpezii se face în locuri în care nu stânjeneşte circulaţia pietonală, auto, parcarea sau scurgerea apei în sistemul de canalizare;
h) în cazul pericolului iminent de cădere a zăpezii sau gheţii (ţurţurilor), de pe clădirile înalte, deţinătorii imobilelor au obligaţia să ia măsuri de marcare a perimetrului expus, de avertizare şi de îndepărtare a acestora cu mijloace proprii sau prin sesizarea autorităţilor competente .
i) efectuarea operaţiunilor de deratizare şi dezinsecţie;
j) asigurarea igienizării şi a ventilaţiei corespunzătoare în subsolurile şi podurile locuinţelor colective (în sistem condominiu); se interzice depozitarea în incinte a produselor sau materialelor care pot crea disconfort vecinilor; k) de pozitarea în casa scărilor holuri sau culuare folosite în comun a oricăror feluri de bunuri l) căile de acces în imobile şi în curţile interioare (în cazul condominiilor) se vor păstra permanent libere pentru a se asigura accesul echipajelor de intervenţie ale pompierilor, ambulanţei sau altor forme de intervenţii; în acest sens pe căile de acces se interzice depozitarea oricăror materiale (mobilier, deşeuri, materiale de construcţii, etc.);
ş) întreţinerea instalaţiilor în stare bună de funcţionare, cu obligativitatea de sesizare de îndată a autorităţilor competente în cazul constatării unor deficienţe la instalaţiile de încălzire sau la reţelele de gaz sau energie electrică;
n) în blocuri, este permisă punerea la uscat a rufelor în balcoane, terase, logii, doar pe dispozitive care să nu depăşească cota parapetului; se interzice montarea oricăror dispozitive de uscare a rufelor pe întreaga faţadă a blocului;
o) depozitarea deşeurilor menajere şi reciclabile numai în recipiente standardizate puse la dispoziţie gratuit de către operatorul de servicii publice de salubrizare;
p) amplasarea recipientelor pentru colectarea deşeurilor menajere şi reciclabile la o distanţă minimă de 10 m faţă de ferestrele imobilelor de locuit şi la o distanţă care să permită accesul operatorului în condiţii optime prin căile de acces, menţinerea curăţeniei în jurul acestora, precum şi asigurarea imposibilităţii utilizării acestora de către persoane străine; r) împrejmiurea fără aprobarea Primăriei a unor suprafeţe de teren din faţa imobilelor.
2. Să întreţină în stare corespunzătoare imobilele în care locuiesc sau ale căror proprietari sunt, prin efectuarea lucrărilor de reparaţii, renovări, amenajări şi alte lucrări specifice, cu respectarea următoarelor reguli:
a) renovarea faţadelor cu o periodicitate de max. 10 ani. Fac excepţie imobilele a căror faţadă nu este deteriorată, ţinându-se cont de următoarele aspecte:
- renovarea faţadelor principale se va realiza pe toată lungimea şi înălţimea acestora, fiind exclusă zugrăvirea unei porţiuni a acestora ( ex: numai parter)
- se vor păstra ornamentele iniţiale ale faţadelor (ancadramente, antablamente, etc), fiind interzisă eliminarea elementelor decorative;
- nu se admite pozarea cablurilor de orice fel pe faţadele principale ale clădirilor precum şi a cutiilor posturilor de reglare gaze sau a contoarelor;
b) lucrările de întreţinere şi reparaţii se efectuează la timp, conform normelor conţinute în cartea tehnică a construcţiei şi/sau conform constatărilor rezultate din activitatea de urmărire a comportării în timp a construcţiilor;
c) lucrările de reconstruire, consolidare, transformare, extindere, desfiinţare se efectuează pe baza proiectului tehnic de persoane autorizate şi pe baza autorizaţiei de construire, cu respectarea legii nr.50/1991 republicată, privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, a Legii nr.422/2001- republicată, privind protejarea monumentelor istorice – unde este cazul, a Legii nr.10/1995-actualizată, privind calitatea în construcţii;
d) asigurarea integrităţii şi a aspectului civilizat urban al împrejmuirilor şi porţilor, prin operaţiuni de vopsire, zugrăvire, reparaţii, curăţare, după caz;
e) tâmplăria imobilelor clasificate „monument istoric” sau de arhitectură, care nu mai poate fi recondiţionată, se înlocuieşte parţial sau în întregime (după caz) cu tâmplărie din materiale identice ca formă şi culoare;
f) înlocuirea geamurilor şi uşilor cu geam termopan se autorizează cu montarea acestora în tâmplărie identică, ca formă, material şi culoare cu cea înlocuită, la imobilele clasificate „monument istoric” ;
g)(1)porţile imobilelor clasificate ca „monument istoric” sau reprezentative arhitectural (porţile uscate) se renovează şi se restaurează cu materiale identice sau se înlocuiesc cu unele noi identice cu originalul;
(2)porţile imobilelor „monument istoric”, în situaţia în care nu pot fi recondiţionate vor fi înlocuite cu altele noi, păstrându-se aceeaşi formă, material şi ornamente. Montarea noii porţi se va face numai cu aprobarea prealabilă a serviciului de urbanism;
h) în timpul lucrărilor de renovare schelele se protejează cu plase de protecţie. Pentru cei interesaţi, plasa de protecţie poate fi utilizată şi ca suport publicitar de tip mesh;
i) executantul lucrărilor de construcţii (construcţii noi, renovări, etc.) are obligaţia de a asigura un coridor de trecere de-a lungul întregii lucrări pentru păstrarea circulaţiei pietonale;
j) proprietarul construcţiei care, ca urmare a gradului de degradare al acesteia (desprinderi de elemente constructive, părţi din faţadă sau acoperiş) afectează spaţiul public, are obligaţia de a interveni imediat în remedierea deficienţelor şi totodată de a marca şi izola zona expusă;
3.(1) Să finalizeze construcţiile începute, ale căror autorizaţii de construire au expirat, cu obligativitatea solicitării unei noi autorizaţii de construire în condiţiile legii.
(2) Pentru construcţiile nefinalizate, pentru care nu se solicită autorizaţii de construire în condiţiile alin.(1) şi care sunt amplasate la frontul stradal în adiacenţa domeniului public, se asigură măsurile de conservare, de protecţie a domeniului public şi siguranţă a circulaţiei.
(3) În toate cazurile proprietarii au obligaţia să asigure aspectul îngrijit al construcţiilor nefinalizate prin înlocuirea materialelor de protecţie deteriorate (folii, panouri, etc), îndepărtarea molozului, evacuarea materialelor rezultate din demolare, prin abordarea oricăror soluţii necesare realizării scopului prezentei hotărâri. Sunt exceptate prezentelor norme şantierele în lucru.
4. Toţi cetăţenii, inclusiv cei în tranzit, au obligaţia de a păstra curăţenia în toate locurile publice din comuna Sepreus, prin:
a) aruncarea oricăror obiecte, ambalaje (doze, pahare de unică folosinţă, ziare, pachete goale de ţigări, mucuri de ţigări, sticle, PET-uri, etc.) doar în pubelele special amenajate;
b) păstrarea integrităţii pubelelor, coşurilor de gunoi amplasate pe domeniul public;
c) păstrarea integrităţii imobilelor şi a mobilierului urban (bănci, spaţii de afişaj, locuri de joacă, fântâni arteziene, etc.), fiind interzisă deteriorarea acestora în orice formă inclusiv prin inscripţionarea cu vopsele, cretă, grafitti;
d) (1) păstrarea curăţeniei în perimetrul de desfăşurare a unor sărbători sau evenimente (Revelion, Zilele comunei , adunări publice, altele);
(2) aruncarea pe jos a sticlelor sau a altor obiecte contondente sau tăioase care pot periclita siguranţa cetăţenilor sau a bunurilor, constituie o circumstanţă agravantă a încălcării normelor prevăzute la alin.(1);
e) păstrarea integrităţii locurilor publice, parcurilor şi zonelor verzi.
(1) Să nu păşuneze animalele în zonele de locuit ale comunei Sepreus ; (2) Să nu lase în strada animale şi păsări de orice fel;
(3) Nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art.7, se sancţionează contravenţional cu amendă cuprinsă între 500-1.000 lei;
Art.8 (1)Pentru asigurarea şi păstrarea ordinii şi curăţeniei, igienei publice, protecţiei mediului înconjurător, precum şi pentru crearea unui climat civilizat şi de siguranţă pentru cetăţenii din comuna Sepreus, se interzice:
a) aruncarea sau abandonarea de hârtii, deşeuri de ambalaje, resturi alimentare sau nealimentare, scuipatul şi consumul de seminţe, precum şi dispersarea altor deşeuri pe domeniul public;
b) ocuparea domeniului public cu materiale de construcţii, cu unelte şi maşini agricole, caroserii, sau cu orice alte obiecte, cu excepţia celor destinate unor activităţi legal aprobate.
c) punerea în circulaţie a vehiculelor de orice fel care sunt deteriorate, nu îndeplinesc condiţiile de curăţenie, poluează atmosfera sau au scurgeri de ulei sau combustibil;
d) murdărirea căilor publice cu orice fel de materiale: balast, mortare, noroi, betoane, deşeuri sau alte materiale, precum şi cu produse agricole, deşeuri petroliere şi uleiuri industriale.
e) transportul de deşeuri fără existenţa unui contract încheiat între transportator şi deţinătorul deşeurilor, precum şi nedeţinerea de documente de însoţire a deşeurilor transportate, din care să rezulte deţinătorul, destinatarul, originea deşeurilor, locul de încărcare şi descărcare a acestora.
f). blocarea cu vehicule, materiale de construcţii, deşeuri sau diverse obiecte, a căilor de acces în imobile şi în curţile interioare ale acestora.
g). circulaţia ,staţionarea bicicletelor, mopedurilor, motocicletelor şi altor vehicule de orice fel pe aleile pietonale, pe aleile din parcuri, pe zone verzi, cu excepţia pistelor obligatorii pentru biciclete marcate corespunzător (cu excepţia locurilor destinate acestui vehicul); Fac excepţie de la această prevedere, cărucioarele pentru copii, maşinuţele, tricicletele, bicicletele conduse de copii (până la 14 ani) şi vehiculele speciale utilizate pentru deplasare de către persoanele cu dizabilităţi;
h). circulaţia mopedurilor, a motocicletelor şi a vehiculelor/autovehiculelor, în incinta cimitirelor, cu excepţia vehiculelor aflate în dotarea specifică a administraţiei cimitirelor;
i). spălarea vehiculelor, covoarelor sau a oricăror echipamente în spaţii publice, altele decât cele amenajate special în acest scop.
j) pătrunderea în spaţiul de joacă pentru copii, cu câini, biciclete, scutere, motorete, motociclete, atv-uri şi autoturisme;
k) nerespectarea programului de funcţionare afişat la intrarea în spaţiul de joacă;
l) practicarea jocurilor sportive (fotbal, baschet, volei, etc) în parcuri sau pe zone verzi, în afara locurilor special amenajate în acest scop;
m) consumarea de băuturi alcoolice în spaţii publice, altele decât cele special destinate acestui scop;
(2) Se stabilesc ore de linişte pe teritoriul comunei Sepreus , între orele: 14,00-16,00 şi 22,00-06,00;
(3) Nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art.8, se sancţionează contravenţional cu amendă cuprinsă între :
- 500-1.000 lei - pentru persoane fizice;
- 1000-2.500 lei – pentru persoane juridice;
Secţiunea III
Obligaţiile operatorului de servicii de salubrizare
Art.9 (1).Operatorul serviciilor publice de salubrizare este persoana juridică română sau străină care are competenţa şi capacitatea, recunoscute prin licenţa emisă de Autoritatea Naţională de Reglementare a Serviciilor de Gospodărie Comunală ANRSC, de a furniza sau presta, în condiţiile reglementărilor în vigoare, un serviciu public de utilităţi publice şi care are calitatea de concesionar în contractul de concesiune prin delegare de gestiune încheiat cu Consiliul Local Sepreus.
(2).În scopul asigurării unor servicii publice de salubrizare eficiente şi de calitate care să satisfacă nevoile şi necesităţile tuturor utilizatorilor de pe teritoriul localităţii, operatorul de servicii publice de salubrizare are următoarele obligaţii:
a) să presteze activitatea de colectare şi transport în baza unui tarif a cărui modificare se aprobă de către C.L. Sepreus, iar plata serviciului prestat se face în baza unui contract de prestări servicii încheiat între operator şi consumatori;
b) să întocmească graficele cu frecvenţa de colectare a deşeurilor comunale şi asimilate ţinând cont de necesitatea optimizării rutelor de colectare, să respecte zilele de colectare prevăzute în graficele de colectare a deşeurilor menajere de la utilizatorii serviciului de salubrizare, prevăzuţi la lit. (a), să solicite şi să obţină avizarea lor de către instituţiile competente, de asemenea, să respecte notificările transmise de Primăria comunei Sepreus privind sistarea sau executarea unor lucrări specifice de salubrizare stradală;
c) Operatorul de salubrizare are obligaţia de a respecta comanda lunară emisă de către Primăria comunei , pentru activitatea de salubrizare stradală şi de asemenea, să respecte toate notificările acestuia privind sistarea sau executarea unor lucrări specifice.
d) să asigure numărul de recipiente necesare pentru fiecare utilizator, funcţie de cantitatea de deşeuri generată şi frecvenţa de colectare, pentru a evita depunerea de deşeuri lângă recipientele de pre-colectare;
e) să asigure manipularea corespunzătoare a pubelelor şi a coşurilor de gunoi stradale de către personalul operatorului serviciului public pentru a evita deteriorarea sau distrugerea acestora, de asemenea, să înlocuiască, în termen de 3 zile lucrătoare de la constatarea sau sesizarea făcută de către utilizatori, recipientele distruse de pre-colectare a deşeurilor;
f) să sorteze deşeurile reciclabile din deşeurile stradale colectate;
g) să asigure curăţarea locurilor de amplasare a recipientelor de pre-colectare a deşeurilor menajere după golirea acestora şi să le depună pe acelaşi amplasament după golire;
h) să echipeze autovehiculele de transport deşeuri cu mijloace corespunzătoare de curăţare manuală a deşeurilor (lopată, mătură, furcă).
i) Să asigure containere la solicitările scrise ale utilizatorilor, avizate de către Primăria comunei , după verificarea în teren a oportunităţii amplasării lor; containerele vor fi puse la dispoziţie gratuit (comodat), atât persoanelor fizice cât şi celor juridice,să asigure în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitarea în scris, a utilizatorilor, recipiente standardizate pentru pre-colectarea deşeurilor, prevăzute la art.13 alin.3, lit.f, art.15, alin.1, lit.b;
(3) Nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 9 alin. 2 lit. a - i se sancţionează cu amendă cuprinsă între 1000 -5000 lei.
Art.10 (1) Toţi utilizatorii serviciului public de salubrizare sunt obligaţi să asigure gestionarea corespunzătoare a deşeurilor menajere şi reciclabile în sistemul colectării duale, respectiv, să colecteze separat deşeurile menajere şi separat deşeurile reciclabile, prin tipurile de recipiente standardizate asigurate de operatorul serviciului public de salubrizare.
(2) Nerespectarea obligaţiei prevăzute la art.10 alin. l, se sancţionează contravenţional, astfel:
- pentru persoane fizice cu amendă cuprinsă între : 500 - l .000 lei;
- pentru persoane juridice cu amendă cuprinsă între: l .000 - 2.500 lei;
Secţiunea IV
Administrarea domeniului public
Art.11 (1)Constituie contravenţie şi se sancţionează contravenţional următoarele fapte:
a) depozitarea sau abandonarea pe domeniul public al comunei Sepreus de unelte şi maşini agricole, rulote, tonete, chioşcuri, construcţii metalice, construcţii provizorii, aparate de orice fel ori utilaje defecte, caroserii de autovehicule degradate sau dezmembrate;
b) depozitarea direct pe trotuar, sol, sau pe carosabilul străzilor, a materialelor de construcţie: mortar, beton, nisip, balast, pământ rezultat din săpături, resturi vegetale rezultate din curăţarea spaţiilor verzi, alte deşeuri amestecate/resturi rezultate din activităţi de reparaţii şi amenajări la clădiri şi locuinţe şi din demolarea unor construcţii civile sau industriale, deşeuri provenite din gospodării. Fac excepţie de la aceste prevederi materialele de construcţie ambalate sub orice formă, dacă nu afectează solul, cu condiţia achitării taxelor legale pentru ocuparea temporară a domeniului public şi depozitarea lor în mod ordonat.
Deşeurile şi materialele menţionate se depozitează numai în recipiente standardizate , compatibile cu sistemul de colectare şi transport al operatorului de servicii publice de salubrizare sau al constructorului.
c) ocuparea domeniul public cu materiale de construcţie (nisip, balast, piatră, cărămizi, bolţari, ţigle, lemne, etc.) sau depozitarea pe domeniul public de paleţi / recipiente / containere care conţin materiale de construcţii, schele, barăci, fără aprobarea Primăriei comunei Sepreus şi fără plata taxei zilnice pentru ocuparea temporară a locurilor publice, stabilită conform legii;
d) montarea de schele, macarale sau alte utilaje pentru construcţii fără aprobare şi fără plata taxei zilnice pentru ocuparea temporară a locurilor publice, stabilită conform legii şi fără asigurarea schelelor cu plasă de protecţie sau fără respectarea condiţiilor pentru asigurarea circulaţiei rutiere şi pietonale în deplină siguranţă, în acest sens, schelele vor fi asigurate cu tunel de trecere acolo unde nu este posibilă asigurarea circulaţiei pietonale prin amenajarea unui trotuar provizoriu din plăci de beton prefabricate sau podină de lemn, sau se va redirija circulaţia pietonală – cu avizul Primăriei comunei Sepreus;
e) amplasarea, montarea şi ocuparea domeniului public cu construcţii improvizate (scene, corturi şi alte construcţii) fără aprobare şi fără plata taxei zilnice pentru ocuparea temporară a locurilor publice, stabilite conform legii şi fără respectarea condiţiilor pentru asigurarea circulaţiei rutiere şi pietonale în deplină siguranţă.
f) Amestecarea deşeurilor din construcţii şi demolări cu alte tipuri de deşeuri.
(2) Nerespectarea prevederilor art.11, se sancţionează cu amendă contravenţională cuprinsă între: 500-1.500 lei pentru persoane fizice şi 1.500 - 2.500 lei pentru persoanele juridice;
Secţiunea V
Obligaţiile persoanelor juridice, fizice şi fizice autorizate care execută lucrări de construcţii, reparaţii şi demolări la clădiri, lucrări edilitar – gospodăreşti
Art.12 (1)Constituie contravenţie şi se sancţionează contravenţional următoarele fapte:
a) executarea lucrărilor edilitar - gospodăreşti sau intervenţiilor la reţeaua tehnico - edilitară, fără aprobarea Primăriei comunei Sepreus;
b) depozitarea pământului rezultat din lucrările de construcţii pe un amplasament, fără aprobarea emisă de Primăria comunei Sepreus;
c) murdărirea căilor publice (străzi, trotuare, alei, curţi) ca urmare a activităţilor de încărcare - descărcare a mijloacelor de transport;
d) prepararea mortarelor sau betoanelor direct pe domeniul public;
e) predarea amplasamentului după finalizarea lucrărilor edilitar - gospodăreşti, neadus la cotă şi cu resturi materiale (pietre, bolovani, balast, alte reziduuri);
f) aşternerea pe traseul lucrărilor edilitar - gospodăreşti, care urmează a fi supuse lucrărilor de refacere a zonelor verzi, de pământ care are în compoziţie resturi materiale de orice fel, sau pământ nefertil, lutos, pământ provenit din straturile inferioare - rezultat din excavaţii, săpături, etc.;
g) neefectuarea lucrărilor de salubrizare a domeniului public şi a amplasamentelor organizărilor de şantier aprobate, atât pe parcursul derulării lucrărilor edilitar - gospodăreşti cât şi la finalizarea lor, prin grija titularului autorizaţiei de construire;
h) neluarea măsurilor de împiedicare a producerii şi răspândirii prafului în şi din incinta organizărilor de #